
Filtry cząstek stałych (DPF) usuwają ponad 99,9% szkodliwych cząstek z wydechów ciężarówek Euro VI, ale aby zachować funkcjonalność, należy je od czasu do czasu czyścić. Większość warsztatów oferuje proste dwuetapowe czyszczenie, ale warto zwrócić uwagę na zalety pełnej trzyetapowej regeneracji.
Gdy filtr zatrzymuje cząstki i sadzę, a następnie spala je podczas regeneracji, zaczyna tworzyć się warstwa popiołu. Z czasem warstwa ta rośnie i utrudnia swobodny przepływ przez filtr, a co ważniejsze, zacienia powłokę katalityczną na powierzchni filtra i zmniejsza jego zdolność do pasywnej regeneracji. Wraz ze wzrostem ciśnienia wstecznego częściej zachodzi aktywna regeneracja sterowana silnikiem. Warstwa popiołu twardnieje z powodu ekstremalnych temperatur, a ogólnie rzecz biorąc, wydajność paliwowa silnika spada.
W końcu silnik mówi: „STOP!” i zapala symbol ostrzegawczy DPF, informując, że nadszedł czas na serwis filtra.

Czym różni się Regeneracja?
Podczas regularnego dwuetapowego czyszczenia filtr DPF jest podgrzewany w celu rozluźnienia popiołu, a następnie płukany sprężonym powietrzem lub gorącą wodą. Jest to tania i prosta metoda, ale niestety nieskuteczna w przypadku utwardzonego popiołu i zwykle wymaga przestoju trwającego 24–48 godzin – chyba że warsztat ma zapasowy filtr DPF.
Trzyetapowe czyszczenie dodaje Regenerację jako dodatkowy krok, podczas którego utwardzony popiół jest usuwany za pomocą rozpuszczalnika chemicznego w kąpieli ultradźwiękowej. Usuwa to do 90% więcej popiołu niż proste dwuetapowe czyszczenie i „ponownie aktywuje” powłokę katalityczną, przywracając filtr do niemal nowego stanu.
Zajmuje to również więcej czasu, ale dzięki cyklowi wymiany rdzenia, w którym zużyte filtry są wymieniane, zwracane a kupowany jest regenerowany zamiennik, kierowcy ciężarówek mogą wrócić na drogę w mniej niż godzinę.

Co z tego masz?
Dłuższe odstępy między czyszczeniami. Zakłada się, że dwuetapowo czyszczony filtr DPF będzie miał o 30% krótszy odstęp między czyszczeniami niż nowy filtr lub trzyetapowo regenerowany filtr DPF, co pozwoli zaoszczędzić na wizytach w warsztacie, przestojach i kosztach serwisowania.
Lepsza wydajność paliwowa: Dzięki lepszemu przepływowi i ulepszonej zdolności do pasywnej regeneracji regenerowany filtr DPF pozwala silnikowi pracować wydajniej, oszczędzając w ten sposób na zużyciu paliwa i kosztach.
Trwałość: Utwardzony popiół zwiększa naprężenia mechaniczne i termiczne filtra DPF. Ponieważ tradycyjne czyszczenie nie usuwa tego, rzadko oczekuje się, że filtr DPF wytrzyma więcej niż 1 000 000 km, ale w przypadku regeneracji nie jest niczym niezwykłym, że wytrzyma nawet dwa razy dłużej.
Dla Twojej firmy i naszej planety
Łącznie te 3 zalety mogą skutkować oszczędnościami kosztów rzędu prawie 2 000 € w cyklu 2 000 000 km. I jakby tego było mało, jest jeszcze czwarta zaleta, ale ta jest dla planety – dzięki zmniejszonej emisji CO2 wynikającej z oszczędności paliwa i wydłużonej trwałości filtra. Takie oszczędności mogą się kumulować do ponad 3 ton!
Dinex oferuje rozbudowany program regeneracji dla wszystkich europejskich marek i modeli. Korzystając ze sprzętu zatwierdzonego przez OE i procedur walidacyjnych oraz akceptując wyłącznie filtry z homologacją typu w naszym cyklu wymiany, z dumą oferujemy kolejne rozwiązanie: dla przemysłu i naszej planety.