Jakość filtracji kluczem do bezawaryjnej pracy pojazdu – wywiad z ekspertem FILTRON

Rozmawiamy z Karolem Biernatem – Kierownikem Działu Produktu marki FILTRON, o znaczeniu prawidłowej filtracji w pojazdach, innowacyjnych technologiach stosowanych w filtrach oraz o zaangażowaniu firmy w rozwój młodych talentów branży motoryzacyjnej.

Marka FILTRON jest obecna na rynku już od kilkudziesięciu lat. Jak na przestrzeni tego czasu ewoluowały technologie filtracyjne?

Historia marki FILTRON sięga 1982 roku, kiedy to w Polsce powstał pierwszy zakład produkcyjny filtrów. Początki były skromne – pierwszy zakład miał zaledwie 13 m² powierzchni i mieścił się w wynajmowanym pomieszczeniu, które wcześniej było pralnią. Pierwsze filtry powstawały metodą rzemieślniczą.

Na przestrzeni lat doszło do prawdziwej rewolucji technologicznej w dziedzinie filtracji. Początkowo filtry służyły po prostu do mechanicznego zatrzymywania zanieczyszczeń, a używane media filtracyjne były dość podstawowe. Dziś stosujemy zaawansowane materiały filtracyjne, które potrafią zatrzymywać cząstki o rozmiarach kilku mikrometrów, a więc dziesiątki razy mniejsze niż średnica ludzkiego włosa.

Zmieniło się również podejście do konstrukcji filtrów – wprowadziliśmy specjalne stabilizatory plis, udoskonaliliśmy uszczelki, zaczęliśmy stosować nowoczesne tworzywa sztuczne zamiast elementów metalowych, co ułatwia utylizację i zmniejsza masę filtrów. W filtrach kabinowych wprowadziliśmy innowacyjną technologię PROTECT+, która nie tylko zatrzymuje zanieczyszczenia, ale również redukuje alergeny oraz zapobiega rozwojowi bakterii i pleśni.

Dzisiaj FILTRON należy do firmy MANN+HUMMEL, światowego lidera w dziedzinie technologii filtracji, co pozwala nam korzystać z najnowszych rozwiązań i technologii, a także z zasobów nowoczesnego laboratorium, w którym rocznie wykonujemy około 4000 testów.

Filtry kabinowe to stosunkowo nowy produkt w świadomości kierowców. Dlaczego ich regularna wymiana jest tak istotna?

Filtry kabinowe rzeczywiście jeszcze kilkanaście lat temu nie były powszechnie stosowane, a dziś są standardowym elementem wyposażenia praktycznie każdego nowego samochodu. Ich rola jest niezwykle ważna, ponieważ odpowiadają za jakość powietrza, którym oddychamy w kabinie samochodu.

Zanieczyszczone powietrze ma ogromny wpływ nie tylko na nasze zdrowie, ale również na bezpieczeństwo jazdy poprzez pogorszenie koncentracji kierowcy. Według danych Europejskiej Agencji Środowiska, z powodu zanieczyszczonego powietrza w samej tylko Europie przedwcześnie umiera ponad 460 000 osób rocznie, a problem nadmiernie zanieczyszczonego powietrza dotyczy 80% mieszkańców wszystkich obszarów miejskich w Europie.

Filtr kabinowy zatrzymuje pyłki, cząstki sadzy, kurz uliczny oraz inne zanieczyszczenia stałe, a w przypadku filtrów z węglem aktywnym, również szkodliwe gazy czy nieprzyjemne zapachy. Regularna wymiana filtra kabinowego jest kluczowa, ponieważ wraz z upływem czasu i eksploatacją filtr zapełnia się zanieczyszczeniami, co zmniejsza jego skuteczność. Co więcej, nagromadzone w filtrze zanieczyszczenia mogą stać się pożywką dla bakterii i pleśni, co jeszcze bardziej pogarsza jakość powietrza w kabinie.

Co wyróżnia filtry FILTRON na tle konkurencji? Jakie innowacyjne rozwiązania stosujecie w swoich produktach?

Filtry FILTRON wyróżniają się na rynku kilkoma kluczowymi cechami. Przede wszystkim, jesteśmy częścią firmy MANN+HUMMEL, która jest czołowym dostawcą oryginalnych filtrów dla największych koncernów motoryzacyjnych. To daje nam dostęp do najnowszych technologii i wiedzy z zakresu filtracji.

Jeśli chodzi o konkretne rozwiązania, w każdej grupie produktowej stosujemy innowacyjne rozwiązania. W filtrach powietrza używamy mediów filtracyjnych, które zgodnie z klasą palności F1 lub S1 nie podtrzymują ognia i mogą uchronić pasażerów przed pożarem pojazdu w przypadku zassania niedopałka papierosa do układu doprowadzenia powietrza. Nasze filtry powietrza mają specjalne przetłoczenia stabilizujące plisy, co zapobiega ich przywieraniu i zapewnia równomierne rozłożenie, dzięki czemu proces filtracji odbywa się całą powierzchnią medium filtracyjnego.

W filtrach oleju stosujemy precyzyjnie dopasowane zawory, których konstrukcja i właściwości są dostosowane do wymagań określonych przez producenta silnika. Przeprowadzamy również liczne testy szczelności, aby zapewnić odporność na wycieki oleju.

W filtrach paliwa, szczególnie tych przeznaczonych do silników wysokoprężnych, stosujemy zaawansowane systemy wielostopniowej separacji wody, które chronią nowoczesne układy wtryskowe przed uszkodzeniem.

Już wspomniałem o technologii PROTECT+ w filtrach kabinowych, która jest naszym unikatowym rozwiązaniem. Warto dodać, że jej długotrwała skuteczność została potwierdzona badaniami laboratoryjnymi w niezależnym instytucie MPA w Bremen, zgodnie z międzynarodowymi normami ISO 846 i JIS L1902.

Dodatkowo, do naszych filtrów trudnych w montażu dołączamy szczegółowe instrukcje, które są dostępne zarówno w wersji papierowej, jak i w formie filmów na naszej stronie internetowej i kanale YouTube.

Jak ważna jest prawidłowa filtracja dla nowoczesnych silników samochodowych, szczególnie tych z bezpośrednim wtryskiem paliwa?

Prawidłowa filtracja jest absolutnie krytyczna dla nowoczesnych silników, szczególnie tych wyposażonych w systemy bezpośredniego wtrysku paliwa. Współczesne silniki są projektowane z niezwykle małymi tolerancjami i pracują pod coraz większym obciążeniem, co czyni je bardziej wrażliwymi na wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia.

W przypadku filtrów powietrza, ich rola jest kluczowa dla zachowania odpowiedniej mocy silnika, momentu obrotowego i niskiego zużycia paliwa. Gdyby nie filtr, zanieczyszczone powietrze pełne pyłków i ulicznego kurzu trafiałoby wprost do komory spalania. Zanieczyszczenia te działają jak papier ścierny, powodując uszkodzenia pierścieni tłokowych, panewek i cylindrów. Nasze filtry powietrza osiągają skuteczność filtrowania na poziomie 99,9% dla cząstek o rozmiarach zaledwie kilku mikrometrów.

Filtr oleju zatrzymuje zanieczyszczenia transportowane przez olej, które przedostają się z komory spalania oraz powstają w procesie ścierania współpracujących ze sobą części silnika. Bez prawidłowo działającego filtra oleju, zanieczyszczony olej zwiększałby zużycie części ruchomych, co ma bezpośredni wpływ na wzrost ryzyka uszkodzenia silnika.

Szczególnie krytyczna jest rola filtrów paliwa w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wysokociśnieniowe układy wtryskowe, takie jak Common Rail, pracują przy ciśnieniach rzędu 2000-2500 barów i mają otwory wtryskowe o średnicy mniejszej niż średnica ludzkiego włosa. Najmniejsze nawet zanieczyszczenie może spowodować ich uszkodzenie, a koszty naprawy takich układów są bardzo wysokie. Dodatkowo, woda w paliwie może powodować korozję i uszkodzenia elementów układu paliwowego, dlatego nasze filtry paliwa do silników diesla wyposażone są w zaawansowane systemy separacji wody.

W jaki sposób odbywa się kontrola jakości filtrów FILTRON? Jakie testy muszą przejść, zanim trafią do sprzedaży?

Kontrola jakości filtrów FILTRON odbywa się na wielu poziomach i rozpoczyna się już na etapie doboru materiałów. W naszym nowoczesnym laboratorium stosujemy ponad 60 metod badawczych zgodnych z międzynarodowymi normami.

Kontrolujemy zarówno jakość materiałów używanych do produkcji, jak i wytrzymałość oraz skuteczność gotowych produktów. Przykładowo, media filtracyjne badamy pod kątem ich skuteczności filtracyjnej, przepływu i odporności na deformację. Uszczelki testujemy pod kątem sprężystości i odporności na kompresję w skrajnie wysokich temperaturach. W przypadku filtrów oleju z obudową przeprowadzamy liczne testy szczelności, używając nowoczesnych i zautomatyzowanych maszyn pomiarowych.

Filtry paliwa, szczególnie te z funkcją separacji wody, badamy pod kątem skuteczności oddzielania wody od paliwa oraz zdolności zatrzymywania najmniejszych nawet zanieczyszczeń. Filtry kabinowe z technologią PROTECT+ przechodzą dodatkowe testy potwierdzające ich skuteczność w redukcji alergenów i hamowaniu rozwoju bakterii i pleśni.

Wysoka jakość naszych filtrów jest udokumentowana licznymi wyróżnieniami jakościowymi koncernów motoryzacyjnych oraz certyfikatami zgodności z normami IATF 16949 czy ISO 14001:2015.

Dzięki tak rygorystycznym standardom kontroli jakości możemy zapewnić, że każdy filtr wyprodukowany i wprowadzany na rynek pod marką FILTRON jest wolny od wad materiałowych i produkcyjnych oraz zachowuje swoje parametry i właściwości przez cały okres stosowania zgodnie z przeznaczeniem przewidzianym i zalecanym przez producentów silników i pojazdów.

Jak często powinny być wymieniane poszczególne rodzaje filtrów w samochodzie?

Częstotliwość wymiany filtrów zależy od wielu czynników, takich jak typ i marka pojazdu, warunki eksploatacji, styl jazdy, a także jakość stosowanych płynów eksploatacyjnych i paliwa. Zawsze zalecamy przestrzeganie interwałów wymiany określonych przez producenta pojazdu, które są dostępne w instrukcji obsługi. Warto jednak pamiętać, że w pewnych warunkach filtry mogą wymagać częstszej wymiany.

Filtr oleju powinien być wymieniany przy każdej wymianie oleju, według zaleceń producenta pojazdu – zazwyczaj co 10-15 tysięcy kilometrów lub raz w roku. Jeśli pojazd jest eksploatowany w trudnych warunkach, takich jak częsta jazda na krótkich dystansach, częste korki, jazda w zapylonym lub zanieczyszczonym środowisku, interwał wymiany powinien być skrócony.

Filtr powietrza wymaga wymiany co 15-30 tysięcy kilometrów, w zależności od zaleceń producenta i warunków eksploatacji. W przypadku jazdy po drogach gruntowych lub w zapylonym środowisku, filtr może wymagać częstszej wymiany. Wizualna kontrola filtra powietrza może dać wskazówkę, czy wymaga on wymiany – znaczne zabrudzenie może sugerować, że czas na nowy filtr.

Filtr paliwa wymaga zazwyczaj wymiany co 20-60 tysięcy kilometrów, w zależności od zaleceń producenta i typu silnika. W przypadku silników diesla, które są bardziej wrażliwe na jakość paliwa, może być zalecana częstsza wymiana.

Filtr kabinowy powinien być wymieniany co 15-30 tysięcy kilometrów lub co najmniej raz w roku. W przypadku osób cierpiących na alergie lub astmę, a także przy częstej jeździe w silnie zanieczyszczonym środowisku, zaleca się częstszą wymianę – nawet co 6 miesięcy.

Należy pamiętać, że regularnie wymieniane filtry nie tylko zapewniają prawidłowe działanie pojazdu, ale również przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa, redukcji emisji spalin oraz zwiększenia żywotności silnika i innych komponentów pojazdu.

FILTRON należy obecnie do grupy MANN+HUMMEL. Jakie korzyści przyniosło to klientom i warsztatom?

Od 2016 roku marka FILTRON należy do firmy MANN+HUMMEL, która jest światowym liderem w dziedzinie technologii filtracji. MANN+HUMMEL zatrudnia ponad 20 000 osób w ponad 80 krajach świata i jest czołowym dostawcą oryginalnych filtrów dla największych koncernów motoryzacyjnych. To połączenie przyniosło wiele korzyści zarówno dla klientów, jak i warsztatów.

Przede wszystkim, dołączenie do grupy MANN+HUMMEL pozwoliło na wykorzystanie ogromnego potencjału badawczo-rozwojowego tej firmy. Mamy dostęp do najnowszych technologii, materiałów i rozwiązań, które są stosowane w oryginalnym wyposażeniu najnowszych modeli samochodów. Dzięki temu możemy oferować produkty o jakości odpowiadającej, a często przewyższającej oryginalne części.

Dla warsztatów istotna jest nasza szeroka oferta produktowa, która obejmuje praktycznie wszystkie modele pojazdów poruszających się po europejskich drogach. Dzięki rozbudowanej sieci dystrybucji, warsztaty mają łatwy dostęp do naszych produktów, co przekłada się na szybszą i bardziej efektywną obsługę ich klientów.

Ważnym aspektem jest również wsparcie techniczne, które oferujemy. Kompleksowe katalogi, instrukcje montażu, materiały szkoleniowe czy filmy instruktażowe na naszym kanale YouTube „The Mechanics by FILTRON” – to wszystko pomaga warsztatom w codziennej pracy.

Istotna jest również nasza gwarancja jakości. Zapewniamy, że każdy filtr wyprodukowany pod marką FILTRON jest wolny od wad materiałowych i produkcyjnych. W przypadku ujawnienia wady zobowiązujemy się do wymiany produktu oraz pokrycia uzasadnionych kosztów, takich jak koszty pracy i wymiany uszkodzonych części.

Dołączenie do grupy MANN+HUMMEL pozwoliło również na dalsze inwestycje w rozwój i modernizację naszych zakładów produkcyjnych, co przekłada się na jeszcze wyższą jakość wytwarzanych produktów.

Jak zmieniały się oczekiwania rynku wobec filtrów na przestrzeni lat? Jakie wyzwania stoją przed producentami filtrów w najbliższej przyszłości?

Oczekiwania rynku wobec filtrów znacząco ewoluowały na przestrzeni lat. Początkowo filtry były postrzegane głównie jako podstawowe elementy eksploatacyjne, a klienci kierowali się przede wszystkim ceną. Dziś coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z kluczowej roli, jaką filtry odgrywają w działaniu pojazdu i jego wpływie na środowisko.

Obecnie klienci oczekują filtrów o wysokiej skuteczności filtracyjnej, które nie tylko chronią silnik, ale również przyczyniają się do redukcji emisji spalin i zużycia paliwa. W przypadku filtrów kabinowych rośnie świadomość ich wpływu na zdrowie pasażerów, co przekłada się na większe zainteresowanie filtrami z dodatkowymi funkcjami, takimi jak nasza technologia PROTECT+.

Oczekiwania warsztatów również się zmieniły. Dziś oczekują one nie tylko wysokiej jakości produktów, ale również kompleksowego wsparcia technicznego – szczegółowych katalogów, instrukcji montażu, szkoleń czy materiałów edukacyjnych. Warsztaty doceniają również wygodę montażu filtrów, dlatego tak dużą wagę przykładamy do projektowania produktów, które są łatwe w instalacji.

Jeśli chodzi o wyzwania stojące przed producentami filtrów, to jednym z najważniejszych jest dostosowanie oferty do zmieniających się technologii napędowych. Pojazdy elektryczne i hybrydowe mają inne wymagania filtracjyjne niż tradycyjne samochody spalinowe. W pojazdach elektrycznych nie ma potrzeby stosowania filtrów paliwa, ale wciąż istotne są filtry kabinowe, a także specjalistyczne filtry do chłodzenia baterii.

Kolejnym wyzwaniem jest rosnąca świadomość ekologiczna klientów. Dlatego w FILTRON pracujemy nad rozwiązaniami, które minimalizują wpływ na środowisko – stosujemy coraz więcej elementów z tworzyw sztucznych zamiast metalowych, co ułatwia recykling, a także staramy się redukować ilość opakowań i zwiększać ich biodegradowalność.

Technologie pojazdów autonomicznych również stawiają nowe wymagania przed producentami filtrów. W takich pojazdach filtracja powietrza będzie miała kluczowe znaczenie dla działania różnych czujników i systemów, które muszą działać niezawodnie w każdych warunkach.

Na koniec, warto wspomnieć o cyfryzacji i inteligentnych filtrach. W przyszłości filtry mogą być wyposażone w czujniki monitorujące ich stan i informujące kierowcę lub serwis o konieczności wymiany. Takie rozwiązania już teraz są testowane i z pewnością będą coraz bardziej popularne w nadchodzących latach.

Jak FILTRON angażuje się w edukację i wsparcie warsztatów oraz młodych talentów w branży motoryzacyjnej?

Edukacja i wsparcie warsztatów to obszary, które traktujemy priorytetowo. Zdajemy sobie sprawę, że nowoczesne pojazdy stają się coraz bardziej skomplikowane technologicznie, a to wymaga ciągłego podnoszenia kwalifikacji przez mechaników.

Przede wszystkim, prowadzimy kanał YouTube „The Mechanics by FILTRON”, na którym publikujemy filmy edukacyjne dotyczące filtrów – ich budowy, funkcji, a także praktyczne porady dotyczące wymiany. Nasze filmy z serii „5 faktów, które znają mechanicy, a ich klienci niekoniecznie” są szczególnie popularne, ponieważ pomagają mechanikom w tłumaczeniu klientom, dlaczego regularna wymiana filtrów jest tak istotna.

Do naszych filtrów, szczególnie tych trudniejszych w montażu, dołączamy szczegółowe instrukcje instalacji. Instrukcje te są dostępne zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej na naszej stronie internetowej. Dla wybranych filtrów oferujemy również filmy instruktażowe, które krok po kroku pokazują proces wymiany.

Organizujemy szkolenia techniczne dla mechaników, podczas których nasi eksperci dzielą się wiedzą na temat najnowszych technologii filtracyjnych, prawidłowych procedur wymiany filtrów oraz diagnostyki problemów związanych z układami, w których filtry są stosowane.

Jeśli chodzi o wspieranie młodych talentów, jesteśmy zaangażowani w Konkurs „Wyścig Talentów”, który promuje rozwój umiejętności technicznych wśród uczniów szkół zawodowych i technicznych. 

Dziękuję za rozmowę. 

Wyścig Talentów

Czekają na Ciebie nie tylko atrakcyjne nagrody finansowe i rzeczowe, ale przede wszystkim możliwość zdobycia bezcennego doświadczenia i nawiązania kontaktów z liderami branży. Sprawdź swoją wiedzę, rozwiń umiejętności i zrób pierwszy krok w kierunku ekscytującej kariery. Dołącz do „Wyścigu Talentów” i pokaż, że to Ty jesteś przyszłością polskiej motoryzacji. Zarejestruj się już dziś i przygotuj się do startu w sezonie 2024/2025!

Umów bezpłatną konsultację