Założona w 1978 roku firma TOMEX Brakes to najbardziej doświadczony polski producent klocków i szczęk hamulcowych, największy w kraju i jeden z najbardziej liczących się w Europie Środkowej wytwórca elementów układu hamulcowego do samochodów osobowych, ciężarowych oraz autobusów.
Każdego roku hale produkcyjne firmy opuszcza ponad 10 milionów klocków, tarcz, szczęk hamulcowych oraz akcesoriów. Nowoczesny park maszynowy, innowacyjna technologia i europejskie standardy pozwalają oferować produkt najwyższej jakości.
Najnowsze, zautomatyzowane urządzenia połączone z rozbudowanym systemem kontroli wszystkich parametrów procesu produkcji zapewniają wysoką jakość produktów i bezpieczeństwo ich użytkowników.
W ofercie znajduje się 3000 referencji przeznaczonych do układu hamulcowego.
Jednym z procesów produkcji klocków hamulcowych TOMEX jest scorching – obróbka cieplna wierzchniej warstwy materiału ciernego. Odbywa się ona za pomocą lamp podczerwieni, które działają bezpośrednio na materiał cierny, nie ingerując w płytkę nośną klocka. Temperatura procesu waha się w przedziale 600-800°C, a długość procesu uzależniona jest m.in. od zastosowanej mieszanki materiału ciernego oraz powierzchni klocka.
Zaawansowana technologia pozwala na uzyskanie wysokiej skuteczności hamowania zarówno w niskich, jak i w wysokich temperaturach oraz eliminuje do minimum ewentualne wibracje oraz hałasy występujące przy dociskaniu klocka do tarczy. Pozwala także na zmniejszenie do minimum tworzenia się poduszki gazowej między klockiem, a tarczą podczas docierania, czyli tzw. „fading początkowy”, zapewniając wysoką skuteczność hamowania bezpośrednio po zamontowaniu.
Tarcze hamulcowe TOMEX spełniają rygorystyczne wymagania procedury testowej Thermal fatigue oraz High Load. Potwierdzeniem tego faktu są przyznane homologacje zgodnie z rygorystycznymi wymaganiami regulaminu ECE R-90.
Komputerowo nadzorowany proces odlewania żeliwa z optymalną zawartością węgla oraz precyzyjna obróbka geometrii gwarantują najwyższą jakość produktu. Dobór składników minimalizuje zjawisko crackingu temperaturowego oraz eliminuje defekty takie jak pęknięcia poprzeczne, powierzchniowe czy deformacje liniowe. Wynika to z faktu zrównoważonego rozkładu temperatur podczas hamowania oraz systemu wentylacji tarczy.
Tarcze hamulcowe są powlekane specjalną warstwą ochronną, dzięki czemu są one lepiej zabezpieczone przed korozją, a ich montaż jest usprawniony.
Szczęki hamulcowe TOMEX zapewniają niezawodne hamowanie kół tylnych nawet w najbardziej skrajnych warunkach.
Najwyższa efektywność hamowania zagwarantowana jest dzięki intensywnym testom na dynamometrach, a także w warunkach drogowych, uwzględniając jednocześnie badanie wydajności hamulca ręcznego, który polega m.in. na utrzymaniu pojazdu na wzniesieniu o określonym nachyleniu.
Szeroka oferta obejmuje kilkaset referencji zarówno szczęk hamulca zasadniczego, jak i szczęk hamulca ręcznego do samochodów osobowych i dostawczych produkowanych w Europie, Azji oraz Ameryce.
Firma TOMEX oferuje także specjalistyczne produkty chemiczne.
Zmywacz do hamulców
Szybko odparowujący i nie pozostawiający nalotów oraz plam profesjonalny zmywacz przeznaczony do odtłuszczania i zmywania m.in. pozostałości smarów, olejów oraz tłuszczów. Wysokie ciśnienie gwarantuje silny i skoncentrowany strumień dla skutecznego czyszczenia mechanicznego.
Płyn hamulcowych DOT4 oraz DOT5.1
Zaawansowany technologicznie płyn hamulcowy, charakteryzujący się małą lepkością także w niskich temperaturach. Gwarancją skutecznego stosowania we wszelkich układach regulacji automatycznej jest nowo opracowany inhibitor, który w połączeniu z płynem bazowym tworzy zaawansowany produkt przeznaczony także do wszystkich nowoczesnych pojazdów wyposażonych zarówno w układ ABS, jak i ESP.
Wysokotemperaturowy smar ceramiczny
Ceramiczny smar montażowy, odporny na ekstremalne temperatury do 1400°C, o bardzo dobrych własnościach smarujących. Ułatwia instalację hamulców, redukuje pisk hamulców, tarcie i zużycie, chroni przed wodą, zatarciami i korozją, zapobiega zapiekaniu śrub i połączeń metalowych ze stali oraz stopów szlachetnych, miedzi i aluminium. Zalecany do prac przy montażu układu hamulcowego z systemami ABS i ESP.
Smar do tłoczków i cylinderków
Syntetyczny i bezzapachowy smar zapobiega korozji, zabezpiecza przed zatarciem oraz wydłuża żywotność i wpływa na jakość pracy hamulców. Środek wysoko hydrofobowy (odporny na spłukiwanie dzięki nierozpuszczalności w wodzie), a co za tym idzie znajduje zastosowanie jako doskonały środek smarny do tłoczków i cylinderków hamulcowych, a także jako smar w kołach zębatych z tworzyw i metali kolorowych. W zakresie temperatur -40°C do +200°C smar nie zmienia swojej lepkości.
Odrdzewiacz
Ułatwia poluzowanie i smarowanie zapieczonych oraz skorodowanych elementów m.in. połączeń śrubowych, wkrętów, nakrętek, przegubów, zamków czy mechanizmów precyzyjnych. Charakteryzuje się bardzo dobrymi właściwościami penetrującymi. Konserwuje i zapobiega korodowaniu metali, podzespołów elektrycznych, złączy kablowych, przekaźników, wtyczek, złączek itp.