Textar oferuje rozwiązania OE Premium w zakresie układu hamulcowego, które spełniają wszelkie obecne jak i przyszłe wymagania globalnej floty pojazdów. Niezależnie od warunków eksploatacji, Textar zapewnia najlepsze osiągi, komfort i bezpieczeństwo, a równocześnie zgodność z przepisami i dbałość o środowisko. Potwierdzone zaufaniem dystrybutorów, warsztatów, jak i kierowców.
Oferta produktów Textar pokrywa zapotrzebowanie dla 99,7% pojazdów europejskiego parku samochodowego. Od samochodów miejskich, przez hybrydy i auta elektryczne, po samochody użytkowe i ciężarówki. Oferta Textar obejmuje więcej zastosowań niż jakakolwiek inna marka na niezależnym rynku części zamiennych.
Niezmiennie od lat Textar jest widoczny podczas najważniejszych krajowych, europejskich i światowych imprez motoryzacyjnych. Specjaliści Textar uczestniczą też w istotnych pracach badawczych i rozwojowych. Projektowaniem, produkcją i testowaniem materiałów ciernych z logo Textar zajmuje się 300 inżynierów pracujących we własnych ośrodkach badawczych. Ostatnio byli zaangażowani w opracowanie normy Euro 7.
TMD Friction
Właścicielem marki jest obecnie firma TMD Friction – wiodący globalny producent materiałów ciernych dla branży motoryzacyjnej.
Firma opracowuje i produkuje klocki i tarcze hamulcowe oraz okładziny hamulców bębnowych do samochodów osobowych i pojazdów użytkowych. TMD Friction dostarcza producentom pojazdów najwyższej jakości produkty oryginalnego wyposażenia OE oraz zaopatruje niezależny rynek części zamiennych w artykuły marek Textar, Mintex, Don, Pagid, Cobreq i Bendix. Portfolio obejmuje również materiały cierne do hamulców pojazdów wyścigowych pod markami Pagid Racing i Mintex Racing oraz do zastosowań przemysłowych pod marką Cosid. Grupa TMD Friction zatrudnia ponad 4200 osób na całym świecie, a jej oddziały znajdują się w Europie, na Bliskim Wschodzie, w USA, Brazylii, Meksyku, Chinach i Japonii.
111 lat Historii Textar
Za oficjalny początek marki Textar przyjmuje się datę 23 lipca 1913 roku. Powstała wtedy spółka handlowa produkująca tarcze hamulcowe do wagonów kolejowych i metra. Historia jest jednak dłuższa i sięga początków motoryzacji. Pierwsze hamulce były drewnianymi klockami do spowalniania powozów konnych. Wraz z pojawieniem się pierwszych wehikułów silnikowych, wizjoner i przedsiębiorca Walter Wilson Cobbett zdał sobie sprawę, że do hamowania pojazdów w dość prosty sposób można wykorzystać produkowane przez jego firmę plecione pasy.
Warto tu przypomnieć, że 110 lat temu pasy tekstylne były dla przemysłu tak ważne, jak dziś mikroprocesory. Ich brak paraliżował funkcjonowanie całej branży. Pierwsze firmy zajmujące się produkcją miały zazwyczaj niewielką liczbę maszyn, np. maszynę parową, której moc musiała być przekazywana do wielu mniejszych urządzeń. Do przenoszenia mocy z wału głównego wykorzystywano właśnie tekstylne pasy transmisyjne współpracujące z systemem kół napędowych i pasowych.
Mimo sporego zapotrzebowania, producenci pasów poszukiwali też nowych zastosowań dla swoich produktów. Wiele możliwości znaleźli w rozwijającej się branży motoryzacyjnej, początkowo w układach przeniesienia napędu, a następnie także w hamulcach. Pierwsze samochody wykorzystywały hamulec taśmowy, który działał na przekładnię. Dopiero później zaczęto stosować zewnętrzne hamulce taśmowe do bezpośredniego hamowania kół. Technologia ta była stosowana przez Amerykanów do 1920 roku. Do pierwszej wojny światowej standardem było hamowanie tylko tylnej osi.
Dotyczyło to również Forda Model T, pierwszego samochodu produkowanego seryjnie. Był on wyposażony fabrycznie w elementy cierne opracowane przez współzałożycieli marki Textar. W aucie zastosowano taśmowy układ hamulcowy działający na układ przeniesienia napędu, który wspomagany był taśmowymi hamulcami bębnowymi przy tylnych kołach. W 1910 roku firma Walter Willson Cobbett dostarczała na potrzeby produkcji tego pojazdu 130 000 metrów taśm ciernych tygodniowo.
Od tego czasu znaczna część produktów z asortymentu Textar opracowywana jest we współpracy z koncernami motoryzacyjnymi i trafia na fabryczny montaż. W klocki hamulcowe Textar oryginalnie wyposażane są m.in. samochody Porsche, Audi, Opel, Mercedes, a także nowoczesne pojazdy elektryczne, takie jak BMW i8 i i3, Volkswagen ID.3, ID.4, ID.5 i Buzz, Tesla model S i X.
Od początku istnienia marka Textar mocno angażowała się w sport motorowy. Była obecna również w najbardziej prestiżowej Formule 1. Materiały cierne Textar montowano w słynnym bolidzie Mercedesa zwanym Srebrną Strzałą, którym Stirling Moss m.in. zwyciężył w 1955 roku w Grand Prix Wielkiej Brytanii. Co ciekawe, samochody, które zajęły kolejne trzy lokaty w tym wyścigu, również korzystały z części Textar!
Bazując na wiedzy zdobytej w wyścigach samochodowych, w 2000 roku Textar opracował pierwsze klocki hamulcowe dopasowane do ceramiczno-węglowych hamulców tarczowych stosowanych w samochodach wyczynowych. Marce Textar powierzono opracowanie skutecznego układu hamulcowego do Bugatti Veyron. Wyjątkowy pojazd został zeprezentowany w 2005 roku. Jego silnik o mocy 1200 koni mechanicznych umożliwiał osiągnięcie prędkości przekraczającej 400 km/h. Był to wtedy najszybszy seryjny samochód świata.
Więcej informacji o ofercie i marce Textar można znaleźć na stronie:
https://textar.com/pl