

Rys. Akumulator naładowany
Płyta dodatnia składa się z dwutlenku ołowiu (PbO2) w kolorze brunatno-brązowym i odpowiada za pojemność akumulatora. Płyta ujemna składa się ołowiu (Pb) drobno zmielonego w kolorze ciemno-szarym i odpowiada za prąd rozruchowy. Elektrody są rozdzielone separatorami i zanurzone w elektrolicie (wodny roztwór kwasu siarkowego o stężeniu 38%).
W procesie rozładowywania następuje przekształcenie energii chemicznej w elektryczną. Pobierając prąd z akumulatora dochodzi do reakcji chemicznej, w której zawarte w elektrolicie siarczany (SO4) łączą się z ołowiem (Pb) na płytach. Z kolei tlen (O2) z masy aktywnej płyt dodatnich łączy się wodorem, tworząc cząsteczki wody (H2O) i doprowadzając do spadku gęstości elektrolitu. Dlaczego doszło do tego spadku gęstości? Ponieważ na skutek reakcji chemicznej zawartej w elektrolicie cząsteczki kwasu siarkowego (gęstość 1,83g/cm³) zostały zamienione w cząsteczki wody (gęstość 0,997g/cm³ w temp. 20°C). Akumulator dostarcza prąd do układów elektrycznych pojazdu wtedy, kiedy silnik jest wyłączony. W momencie rozruchu silnika, niezbędny prąd do zasilania rozrusznika dostarczany jest właśnie z akumulatora. Zadaniem akumulatora jest dostarczenie prądu nawet podczas postoju, słuchania radia.
wewnątrz pojazdu. Dopiero od momentu, kiedy silnik zostanie uruchomiony, źródłem prądu staje się alternator, który dodatkowo ładuje akumulator.

Rys. Akumulator rozładowany
Proces ładowania akumulatora ma na celu odwrócenie reakcji chemicznej i przywrócenie jego stanu do właściwego napięcia spoczynkowego. W czasie ładowania akumulatora wzrasta gęstość elektrolitu. Proces ten polega na dostarczeniu do akumulatora odpowiedniej ilości ładunku elektrycznego w postaci prądu stałego. W przypadku akumulatorów sprawnych technicznie proces ten realizowany jest w czasie eksploatacji przez układ ładowania pojazdu. Niestety, w przypadku akumulatorów znacznie wyeksploatowanych, niejednokrotnie proces ładowania realizować trzeba w tzw. trybie awaryjnym (zwłaszcza w okresie zimowym) z użyciem zewnętrznego źródła prądu, czyli tzw. prostownika.
Ważne! Jeżeli przy dłuższych postojach w porę nie naładujemy akumulatora siarczany (SO4) będą coraz liczniej osadzać się na płycie dodatniej i ujemnej doprowadzając do jego zasiarczenia i w konsekwencji do awarii. Akumulator pozostawiony na długi czas w stanie zasiarczenia trudno jest naładować ze względu na jego wysoką oporność wewnętrzną. W takiej sytuacji naładowanie akumulatora w pełni staje się utrudnione bądź też niemożliwe.
