Porada techniczna od NRF – CZUJNIK CIŚNIENIA CZYNNIKA W UKŁADZIE KLIMATYZACJI.

Wraz ze zmianą ciśnienia czynnika w układzie klimatyzacji zmienia się sygnał generowany z czujnika ciśnienia B 161 (oryginalnie G65).

Jest to sygnał prostokątny, którego współczynnik wypełnienia impulsu zmienia się wraz z ciśnieniem w układzie.

Czujnik ten zasilany jest, w tym konkretnym przypadku, napięciem Baterii poprzez bezpiecznik F 5 w skrzynce bezpieczników. Obwód pomiarowy czujnika podłączony jest do ECU A 63 klimatyzacji PIN 1 wtyczka C.

Należy bezwzględnie korzystać z aktualnego schematu elektrycznego, najlepiej pod nr. VIN pojazdu!

Na potrzeby artykułu przeprowadzono ćwiczenie ukazujące zależność zmian współczynnika wypełnienia impulsu generowanego przez czujnik od ciśnienia czynnika w układzie klimatyzacji.

Przed przystąpieniem do pomiarów należy zlokalizować położenie czujnika. W przedmiotowym aucie znajduje się on w grodzi między komorą silnika a przestrzenią pasażerską, pod prawym podszybiem.

Nie zdejmujemy wtyczki z czujnika

Po podpięciu sond pomiarowych do pinu:

  • 1 (masa)
  • 2 (sygnał) możemy dokonać wstępnych pomiarów

Uwaga! Używamy wyłącznie dedykowanych igieł pomiarowych

Pomiar 1

Czynnik R 134a, temperatura otoczenia 22°C, silnik nie pracuje, kompresor wyłączony

Posiadając oscyloskop o podstawowych parametrach, ustawiamy napięcie:

  • 2.00 – 5.00 V na działkę
  • podstawę czasu na 10.0 ms

Włączamy stacyjkę.

Na ekranie oscyloskopu powinniśmy zobaczyć przebieg podobny do tego ze zdjęcia powyżej. Współczynnik wypełnienia impulsu to około 20%, co odpowiada ciśnieniu czynnika w układzie klimatyzacji na poziomie około 6 Bar.

Pomiar 2

Czynnik R 134a, temperatura otoczenia 22°C, silnik pracuje, kompresor włączony

Po uruchomieniu silnika, zmienia się współczynnik wypełnienia impulsu, adekwatnie do ciśnienia panującego w danej chwili w układzie klimatyzacji.

Obecnie współczynnik wypełnienia to około 25%, co odpowiada ciśnieniu w układzie klimatyzacji na poziomie 8 Bar.

W zależności od ustawień na panelu sterowania klimatyzacją (temperatura, obieg powietrza, obroty wentylatora dmuchawy, wentylatora skraplacza), otrzymane wyniki mogą się różnić od tych na zdjęciu.

Pomiar 3

Czynnik R 134a, temperatura otoczenia 22°C, silnik pracuje, kompresor włączony

Na potrzeby pomiarów – wyłączone wentylatory skraplacza (zdjęte wtyczki)!

Ponieważ kompresor pracuje cały czas, to ciśnienie czynnika w układzie klimatyzacji szybko narasta.

Współczynnik wypełnienia impulsu 50%, odzwierciedla ciśnienie w układzie klimatyzacji (wentylatory skraplacza wyłączone), na poziomie około 15 – 20 Bar.

Ćwiczenie to może wiązać się z ryzykiem rozszczelnienia układu klimatyzacji, dlatego nie powinien tego robić nawet przeszkolony pracownik wyposażony w środki ochrony osobistej!

Pomiar 4

Czynnik R 134a, temperatura otoczenia 22°C, silnik pracuje, kompresor włączony

Na potrzeby pomiarów – wyłączone wentylatory skraplacza (zdjęte wtyczki).

Kontynuując ćwiczenie, ciśnienie w układzie klimatyzacji (wentylatory skraplacza wyłączone) osiągnęło wartość 28 Bar, co przekłada się na wartość współczynnika wypełnienia impulsu na poziomie 75%.

Ćwiczenie to może wiązać się z ryzykiem rozszczelnienia układu klimatyzacji, dlatego nie powinien tego robić nawet przeszkolony pracownik wyposażony w środki ochrony osobistej!

Pomiar końcowy

Czynnik R 134a, temperatura otoczenia 22°C, silnik pracuje, kompresor włączony*

Klimatyzacja w trybie Auto, temperatura zadana na panelu sterowania 22°C, cyrkulacja otwarta.

Sterownik klimatyzacji ściśle współpracuje ze sterownikiem silnika. Na podstawie informacji o wartości współczynnika wypełnienia impulsu z czujnika B 161, sterownik klimatyzacji wysyła po magistrali CAN żądanie włączenia wentylatorów skraplacza.

Sygnał wytworzony przez czujnik ciśnienia wykorzystywany jest także do kontroli/korekty momentu obrotowego (dawka wtrysku, moment zapłonu) służącego do napędu sprężarki środka chłodniczego.

Zdjęcie powyżej obrazuje wartość współczynnika wypełnienia na poziomie 30-40%, ciśnienie na poziomie 11-15 Bar.

Elektrozawór sprężarki klimatyzacji jest sterowany tylko wtedy, gdy wartość współczynnika wypełnienia impulsu leży w przedziale między 12% a 87,5% (odpowiednio 1,8 Bar – 32 Bar ciśnienia bezwzględnego).

Inne wartości powodują brak wysterowania zaworu i generowanie usterki. Np. P0530, P0531, P0532, P0533.

*Ostatnia pozycja dotyczy uruchomionej klimatyzacji. Wartości osiągnięte po 20 minutach pracy. Temperatura nawiewu minimum, obroty dmuchawy nawiewu maximum. Silnik pracuje, wentylatory skraplacza pracują.

Wyścig Talentów

Czekają na Ciebie nie tylko atrakcyjne nagrody finansowe i rzeczowe, ale przede wszystkim możliwość zdobycia bezcennego doświadczenia i nawiązania kontaktów z liderami branży. Sprawdź swoją wiedzę, rozwiń umiejętności i zrób pierwszy krok w kierunku ekscytującej kariery. Dołącz do „Wyścigu Talentów” i pokaż, że to Ty jesteś przyszłością polskiej motoryzacji. Zarejestruj się już dziś i przygotuj się do startu w sezonie 2024/2025!

Umów bezpłatną konsultację